Cikowice, most kolejowy na LK91

Magistrala kolejowa zmierzająca z Krakowa na wschód do Medyki oznaczona na kolejowych mapach jako LK nr 91(E30) napotyka zaraz za przystankiem Cikowice, na 34-tym kilometrze, przeszkodę wodną w postaci rzeki Raba.



uploaded_img/ciko1.JPG

Raba, prawy dopływ Wisły , rzeka o długości 132 kilometrów płynie tu w głębokim , ale niezbyt szerokim korycie.

uploaded_img/ciko2.jpg

Zdjęcie z lat 30-tych XX wieku, kiedy to pod mostem ćwiczyło wojsko ze stacjonującego w Bochni 5 Dywizjonu Taborów.

uploaded_img/ciko3.jpg

W ostatnich dniach grudnia 1914 roku pod mostem pojawili się austriaccy fotografowie aby uwiecznić naprawę mostu. Most zniszczyli saperzy carskiej Rosji wycofujący się spod Krakowa.


uploaded_img/ciko31.jpg

Podobnie we wrześniu 1939 roku polscy saperzy wysadzili most kolejowy. Na niemieckim zdjęciu lotniczym z końca września 1939 roku widzimy naprawę i podnoszenie przęseł przez Niemców. Po prawe na zdjęciu widoczne są zabudowania wodociągów i elektrowni bocheńskiej. Zdjęcie w moim posiadaniu kupione wiele lat temu na E-bay.

uploaded_img/ciko32.JPG

Tragiczne wydarzenia I wojny św. udokumentował też artysta malarz Stanisław Bocheński tytułując obraz "Powrót z Bochni-niebezpieczna przeprawa przez wysadzony most kolejowy na Rabie" , a zdobi on ściany klasztoru w Staniątkach od 1916 roku.

uploaded_img/ciko33.jpg

Tematem mostu interesował się jeden z najlepszych malarzy bocheńskich Franciszek Mollo.

uploaded_img/ciko4.jpg

W 1975 roku most przeszedł remont generalny. Konstrukcja przęseł kratownicowych została zastąpiona przęsłami blachownicowymi. Na zdjęciu uroczysty demontaż ostatniego kratownicowego przęsła.

uploaded_img/ciko5.JPG

Wielka modernizacja linii przeprowadzona w XXI wieku zmieniła całkowicie most na rzece. Na zdjęciu z listopada 2012 r. widzimy zdemontowany most z torem w kierunku Krakowa.


uploaded_img/ciko6.JPG

Przez następne kilka lat plaża poniżej mostu zamieniła się w jeden wielki plac budowy.Listopad 2012 r.

uploaded_img/ciko61.JPG

Po roku, w listopadzie 2013, prawa nitka mostu była gotowa.

uploaded_img/ciko7.JPG

uploaded_img/ciko71.JPG

Listopad 2013 r.

uploaded_img/ciko8.JPG

A ja po skończonej modernizacji zrobiłem filmik o moście:

PROSZĘ KLIKNĄĆ!




uploaded_img/ciko81.JPG

Radykalnie potraktowano też przystanek kolejowy w Cikowicach który zmienił się nie do poznania, zwłaszcza ze względu na bezpieczeństwo korzystających z niego osób bowiem maksymalna prędkość na moście i przystanku podniesiono do 160 km/h.


uploaded_img/ciko82.JPG

W nasypie kolejowym zrobiono awaryjne przepusty wody chroniące nasyp przed wodą powodziową z Raby. Warto przypomnieć , że największe powodzie nawiedziły Cikowice w 1934,1970 i 2010 roku.

uploaded_img/ciko83.JPG

A na moście widzimy EZT Kolei Małopolskich i poniżej ekspres PKP IC prowadzony elektrowozem EP09 z prędkością na moście 150 km/h.


uploaded_img/ciko9.jpguploaded_img/ciko91.JPG

Most jest dopuszczony do ruchu pociągów z prędkościami do 160 km/h dlatego został wyposażony w hydrauliczne tłumiki drgań.


uploaded_img/ciko92.jpg

Dzień dzisiejszy mostu to poranny przejazd nowoczesnego Pendolino zmierzającego z Rzeszowa przez Kraków, Warszawę na wybrzeże Bałtyku. Oczywiście pociąg mknie po moście z maksymalną dopuszczoną na moście prędkością czyli 160 km/h